Syftet med namnbytet, som genomförs efter sommaren, är att skapa en tydligare kanalidentitet för TV4-gruppens ”kvinnliga” breddkanal.
TV4 Plus är TV4-gruppens näst största kanal. Koncernens tre breddkanaler heter efter namnbytet TV4, Sjuan och TV11, där Sjuan kallas ”den kvinnliga kanalen” med kvinnliga tittare mellan 25 och 59 år som huvudmålgrupp.
– Nu tar vi vår kvinnliga kanal vidare till Sjuan, och det faktum att flertalet tv-tittare redan har TV4 Plus på plats 7 på sin fjärrkontroll gör dessutom att namnbytet till Sjuan känns naturligt, säger TV4-Gruppens kanaldirektör Peter Lindström i ett pressmeddelande.
Programchef för TV4 Plus/Sjuan och TV11, Anton Glanzelius, säger i samma pressmeddelande att TV4 Plus i år ökat tittandet med 13 procent i kanalens huvudmålgrupp ”kvinnor 25-59” år, och med 23 procent i den bredare målgruppen ”alla 12-59 år”.
– Den senaste tidens framgångar ger oss ett perfekt läge att ytterligare stärka kanalens identitet genom att byta namn till det självklara valet på fjärrkontrollen – Sjuan – och ge kanalen en ny grafisk profil. Innehållsmässigt kommer vi att fortsätta vår offensiva satsning och vara en tydlig favoritkanal för kvinnor, säger han.
Sjuan kommer att ligga på samma frekvens som idag, så man behöver inte ställa om sin TV.
Namnbytet sker den 12 september.